Rada Pedagogiczna
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, a w szczególności organizacji harcerskich.
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
Nauczyciele tworzą zespoły ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej po wyznaczeniu przez dyrektora.
Do zadań nauczycieli, wychowawców i specjalistów tworzących zespół należy:
- ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia,
- określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, a w przypadku dziecka posiadającego opinię lub orzeczenia, uwzględniając zawarte w nich zalecenia,
- założenie i prowadzenie karty indywidualnych potrzeb dziecka,
- opracowanie planu działań wspierających dla dziecka,
- dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku,
- przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem,
- podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- przygotowanie projektu statutu lub jego zmian,
- zatwierdzanie planów pracy placówki,
- podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
- odejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków przedszkola,
- ustalenie regulaminu rady pedagogicznej i jego zmian.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli, projekt planu finansowego placówki, wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień,
- propozycje przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
- w drodze uchwały programy wychowania przedszkolnego,
- powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,
- powierzenia stanowiska społecznego zastępcy dyrektora,
- przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,
- pracę dyrektora ubiegającego się o ocenę pracy,
- może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.